Irmas kundemagasin “Krydderiet”

Arbejdsgiver:
Datagraf
Kunde:
Irma
Opgaver
Tags
Irmas trykte kundemagasin “Krydderiet” blev produceret hos Datagraf, og det var oplagt at lave en digitaludgave, der kunne være med til at øge magasinets potentiale.

Fra papir til skærm

Det er ironisk, at arbejde med begrænsninger og grænser kan være meget frigørende. Det trykte magasin har en fast størrelse og aspekt, så et layout behøver ikke at tilpasse sig læserens enhedsstørrelse.

Den største udfordring ved at lave et digitalt magasin er at lave noget, der er fleksibelt nok til at tilpasse sig indholdet og læseren.

Det var en enorm fodel for mig at sidde på samme kontor som de dygtige layoutere og den redaktion, der producerede bladet. Ved at have adgang til tidligere udgivelser inklusiv Adobe InDesign filerne, der blevt brug til layout af bladet, kunne jeg opbygge et digital design der bedre kunne rumme layout og indhold.

Det trykte magasin havde en flot æstetik, der skulle bevares i den digitale udgave.
De trykte forsider havde både faste og dynamiske elementer, der skulle understøttes digitalt

Der er intet sidetal... digitalt set.

En enkelt artikel kan nemt strække sig over 5 sider i et blad, og brug af billeder er med til at give layout og design æstetik og naturlige pauser i læsningen.

Når det kommer til trykte magasiner, er det vigtigt at tage visse begrænsninger i betragtning. Disse begrænsninger inkluderer antallet af sider, hvoraf nogle kan være reserveret til annoncer. Som sådan er det vigtigt at sikre, at dine artikler og billeder effektivt kan passe inden for det tildelte sidetal, uden at væsentligt påvirke deres kvalitet eller relevans.

Disse begrænsninger er ikke en bekymring med digitale magasiner. Men når du er nødt til at kombinere fem sider til en enkelt side, skal læsbarhed og anvendelighed overvejes omhyggeligt for at sikre, at indholdet forbliver let fordøjeligt og underholdende for læsere.

Det er afgørende, at artiklernes samlede struktur er afbalanceret og konsistent, og at teksten er godt formateret for at forbedre indholdets læsbarhed.

En af de fordele vi kunne benytte os af i den digitale udgrave, var muligheden for at øge onlinesalget af Irmas produkter. Når man i en artikel om en producent omtalte deres produkter, kun man linke til produkterne i artiklen. Læseren vill automatisk bringes over på Irma.dk hvor de kunne købe produkterne. 

Dette koncept blev udvidet til at omfatte de opskrifter, der var i bladet. Man kunne ved et enkelt klik lægge alle de omtralte varer i en indkøbskurv, og hvis Irma ønskede det, kunne man lave en slags “Krydderiet rabat” for at købe alle ingredienser i ét hug. 

5 sider stablet oven på hinanden kan goodt medføre en del scrolling, men med god UX, linjeafstand og spaltebredde kan det fungere rigtig godt.

Cookies

OM NOM NOM!!! Hands off! I dont't share my cookies!