Widerøe Perspektiv

Arbejdsgiver:
Datagraf
Kunde:
Widerøe
Opgaver
Tags
Det norske indenrigs­flyselskab Widerøe ønskede at digitalisere deres in-flight magasin Perspektiv, så passegerer kunne nyde bladet på fx. iPad og bærbar, også når man ikke var på flyet. 

Mere end kopi af bladet

Et in-flight magasin fungerer som underholdning og information til rejsende. Der er det typiske information om selskabet fly og mange destinationer, hvor der sker meget lidt nyt år for år. Men der brugesbruges også tid og penge på journalister og fotografer, der rejser landet rundt for at dokumentere, kortlægge og fortælle om de lokale oplevelser, hoteller, spisesteder, begivenheder og aktiviteter.

Datagrafs digitale kommunikationsafdeling identificerede flere ting, der begrænsede magasinets potentiale:

  • Man kan kun få magasinet i lufthavene og på flyet
  • De fleste passagerer tager ikke magasinet med, når de forlader flyet, og kan derfor ikke komme tilbage til en artikel, hvis de ønsker det senere,
  • Alt det journalistiske arbejde der er lagt i hver udgave forsvinder, når det næste magasin sættes i lommerne bag på flysædet.

Som de første i Norden lavede Datagraf of Widerøe om på det!

Digitale fordele

Mit design afspejlede den struktur bladet havde i indholds­fortegnelsen, men selve indholdet var meget mere end en kopi af bladet. Udover at respektere redaktionens taksonomi, skulle emner og genrer understøtte mersalg og holde liv i ældre artikler:

  1. Hver gang en artikel omhandlede en aktivitet eller destination, skulle der indsættes emner og tags.
  2. Emner sikrede at læseren kunne finde flere artikler om fx. “madoplevelser” eller “skiferie” i hele Norge, da artikler fra tidligere udgivelser var tilgængelige.
  3. Tags sikrede at alle artikler, der omhandlede samme destination, var tilgængelige. Dette skabe en slags konstant udviklende guide om destinationen.
  4. Tags sikrede samtidig, at man via et link i artiklen, kunne komme direkte til Widerøes hjemmeside og købe billet til destinationen. På denne måde øgede man billetsalget og gjorde oplevelser mere tilgængelige for læseren.

RuX - optimal digital læseoplevelse

  1. Minimer brugerfladen når man læser, skub den så meget ud af vejen som muligt, men sørg for at det altid er lige ved hånden.
  2. En digital side er ikke et fysisk stykke papir med håndgribelige dimensioner, så læseren skal altid kunne se hvor langt de er kommet i artiklen.
  3. Reducer kontrasten mellem tekst og baggrund, så øjnene ikke udmattes.
  4. Antallet af tegn per linje er vigtig, så linjer ikke bliver for lange og dermed svære at læse.
  5. Linjeafstand og tekststørrelse handler primært om at gøre det nemt at læse, ikke om artiklens længde.
  6. Sidetal findes kun på tryksager, lad det ikke begrænse det digitale.
  7. En indholdsfortegnelse er både navigation og en redaktionel anbefaling til læseren om rækkefølge.
  8. Indlejrede annoncer skal placeres med hensyn til pauser i fortælingen.
  9. Det digitale magasin er et multimedie. Video, interaktive diagrammer og grafer samt lyd kan være med til at fortælle en historie, og billeder behøver ikke at være få eller små for at spare papir.
  10. Husk at holde liv i tidligere artikler ved hjælp af emner, kategorier, og tags der kæder dem sammen i en større helhed.

Cookies

OM NOM NOM!!! Hands off! I dont't share my cookies!